سنگ شکنی

سنگ شکنی بیمارستان شمس زیر نظر دکتر محمد حیدرلو متخصص اورولوژی و با دستگاه دورنیرکمپکت آلفا (Dornier compact Alpha) اولتراسون با امواج صوتی در خدمت مراجعین محترم می باشد. این دستگاه عموماً هیچ گونه عارضه بافتی به نسج نرم، عروق و عصب کلیه و ناحیه سنگ شکنی ندارد. خون در ادرار و ضایعه جزئی که بر اثر سنگ شکنی بعضاً مشاهده می شود که به علت خرد شدن سنگ و موجی بودن حرکت آن و پرخون بودن اطراف آن می باشد که قابل کنترل می باشد و مشکل خاصی به کارکرد کلیه و دستگاه ادراری در طولانی مدت ایجاد نمی کند

این دستگاه بدون اشعه ایکس  و لیزر می باشد و هیچ کدام ضرری به بیمار و پزشک و اپراتور و محیط زیست ندارد و دقت آن و نفوذ پالس آن چندین برابر دستگاه های موجود در تبریز است.

این دستگاه تنها دستگاهی است که سیستم (شاک ویو) در آن تعبیه شده که قابلیت درمان خار پاشنه، تنیس البو (التهاب آرنج)، کوکسیکودینه (التهاب مهره نشیمن گاه) ، ترمیم شکستگی هایی که جوش نخوره باشد، التهاب های شانه های راست و چپ و کلیه التهاب های تاندون ها را دارد.

دستورات قبل از سنگ شکنی :

  • یک روز قبل از سنگ شکنی می توانید در مورد کارکرد دستگاه و هرگونه سوال با شماره تلفن 36561767 تماس حاصل فرمائید.
  • شب قبل از سنگ شکن شام مایعات سبک (سوپ و …) میل شود.
  • در صورت عدم کارکرد شکم ساعت 8 شب سه عدد قرص بیزاکودیل (ملین) یکجا میل شود.
  • در صورت داشتن نفخ شکم ساعت 15/8 شب، شش عدد قرص دایمتیکون (ضد نفخ) به فاصله هر یک ربع جویده شود.
  • روز سنگ شکن فقط آب و چای میل شود.
  • در صورت مصرف آسپرین و یا داروهای مشابه رقیق کننده خون حتماً یک هفته قبل از سنگ شکن قطع شود.
  • در صورت مصرف داروهای قلبی و فشارخون دارو با یک لیوان آب یا چای میل شود.
  • لازم است بیماران محترم روز سنگ شکن حتماً کلیه مدارک (سونوگرافی، رادیوگرافی، آزمایشات و برگ نوبت) را به همراه داشته باشند.
  • اصل کارت ملی را با دو عدد فتوکپی به همراه بیاورید.
  • خانمها حتماً شلوار به تن داشته باشند و در صورت حامله بودن مسئول سنگ شکن را مطلع سازند.
  • یک ساعت قبل از سنگ شکن یک عدد قرص استامینوفن کودئین و یک عدد شیاف دیکلوفناک مصرف شود.

لطفاً داروها و وسائل زیر را از داروخانه تهیه فرمائید :

  • سرم دکستروز 5% نیم لیتر
  • ست سرم
  • برانول شماره 22 آبی
  • سرنگ cc 5 –  2 عدد

توجه :

در صورت احتمال تکرار سنگ شکنی بار دوم و سوم هزینه اخذ نمی شود، بعلت بالا بودن هزینه استهلاک دستگاه، مبلغ پرداخت شده از طرف بیمار به هیچ عنوان عودت داده نمی شود.

روش کار  :

کلیه ها به عنوان فیلترینگ خون بدن شناخته می شوند و وظیفه مهم آن تصفیه خون و دفع املاح اضافی از طریق حالب ها و مثانه و مجرای ادراری می باشد. در این راستا با توجه به شرایط اقلیمی، ارثی و بافتی بدن هر شخص ممکن است کلیه ها در طول زندگی بارها دچار رکود دفع بعضی از املاح شود که نهایتاً منجر به تشکیل سنگ می گردد. سنگها بستگی به جنس و نوع، شکل، اندازه و محل های مختلف در کلیه ها، حالب و مثانه دارند، هر کدام نیز علائم و درد خاص خود را دارند که نیاز به اقدام دفع خاص خود می باشد. اشخاصی که برای اولین بار دچار درد کلیه که به دنبال حرکت سنگ یا دفع سنگ ریزه می شوند به علت درد ناگهانی (کولیک رنال) سخترین آنرا تجربه می کنند که در نوع خود One pein یا همان درد نوع یک می باشد که بعدها با اطلاع از چگونگی برخورد با آن روز به روز کمتر می شود.

بیمار با اولین مراجعه به نزدیکترین محل درمان که به عنوان پهلو درد، درد شکم که عمدتاً با سوزش ادرار یا تغییر رنگ ادرار و با درد انتشاری به کمر، لگن و کشاله ران همراه است مراجعه می کنند. بعد از معاینه و بررسی های بالینی و اقدامات پاراکینیکی با رادیوگرافی یا سونوگرافی و یا آزمایش مشخص می شود که سنگ وجود دارد و از آن لحظه به بعد اقدامات لازم جهت کاهش درد و دفع آن انجام می شود.

چنانچه سنگ از 5 میلیمتر کمتر باشد با تجویز بعضی درمان های دارویی و سرم تراپی و کلاً تشویق بیمار به خوردن مایعات فراوان و حرکات خاص که نیاز است زیر نظر پزشک معالج باشد، احتمال دفع آن وجود دارد، در موارد دیگر که سنگ بزرگتر از 5 میلی متر است بهتر است که سنگ شکنی انجام شود.

سنگ شکنی با صلاح دید پزشک معالج و بستگی به نوع و محل آن انجام می شود. سنگ شکنی های داخلی یا همان درون اندامی که عمدتاً اورژانسی می باشند تا رفع انسداد انجام شود و کارکرد کلیه به حالت عادی برمی گردد یا به زبان ساده کلیه نجات پیدا کند، توسط جراحان کلیه در اتاق عمل با دستگاههای  مختلف که اکثراً بدون درد و خونریزی و بدون برش محل عمل می باشد انجام می شود. اگر بیمار مشکل خاصی نداشته باشد معمولاً در عرض چند ساعت مرخصی می گردد.

ولی سنگ شکنی ESWL یا همان سنگ شکن خارج اندامی نیاز به بستری بیمار نمی باشد و بیمار بطور سرپایی سنگ شکنی شده و در عرض یک ساعت مرخصی می گردد.

در سنگ شکن مرکز بیمارستان شمس با توجه به صلاح دید پزشک معالج عمدتاً سنگ های کلیه ابتدا و انتهای حالب و مثانه مورد سنگ شکنی قرار می گیرند و سایز سنگ ها ممکن است از 5 میلیمتر تا 30 میلی، مانده به محل و نوع آن تغییر کند که صد در صد انجام می شود و اکثراً موفقیت آمیز می باشد. معمولاً در مورد شکستگی سنگها با دستگاه این مرکز که (دورنیرکمپکت آلفا) مشکل خاصی وجود ندارد، بعضاً مشاهده می شود که بیمار در دفع آن مشکل دارد که در مراحل بعدی کمک می شود تا دفع گردد.

از نظر تحمل وزنی دستگاه این مرکز از تمامی مراکز موجود در سطح شهر تبریز بالاتر بوده و تحمیل وزنی بیشتر از 100 کیلو گرم را دارد که تنها مرجع می باشد و نفوذ و قدرت پالس آن نیز در بیماران بالای 100 کیلوگرم بیشتر از تمامی دستگاههای موجود در سطح شهر تبریز می باشد.

اگر چنانچه بیمار با پزشک معالج و اپراتور همکاری نزدیک داشته باشد و دستورات را به نحو احسن اجرا کند نتیجه سنگ شکنی صد در صد خوب خواهد بود. در طول سنگ شکنی سرم تراپی و در صورت نیاز از مسکن های ساده استفاده می شود.

 

نحوه پذیرش بیماران :

سنگ شکنی بیمارستان زیر نظر پزشکان مجرب ارولوژی و کادر با سابقه همه روزه از ساعت 8-13 به غیر از جمعه ها و روزهای تعطیل در خدمت مراجعین عزیز می باشد.

قبل از مراجعه جهت تعیین وقت با واحد سنگ شکنی تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس : 09148463382 و 04136551767