بخش اکوکاردیوگرافی و تست ورزش

بخش اکوکاردیوگرافی و تست ورزش

بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان شمس به عنوان یک بخش فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی با حضور متخصص قلب و عروق خانم دکتر دینا عاشوری که دارای فلوشیپ فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی هستند شروع به کار نموده است.

این بخش مجهز به بروزترین دستگاهها جهت بررسی کامل مشکلات قلبی و عروقی بیماران می باشد. خدمات اکوکاردیوگرافی در خصوص کلیه بیماران دریچه ای، عروقی، بیماران ساده و پیچیده، بیماری های ایسکمیک قلبی، بررسی قبل و پس از جراحی قلب باز و بخش آنژیوگرافی بررسی اکوکاردیوگرافیک این بیماران قبل از عمل جراحی و پس از عمل جراحی در این بخش صورت می پذیرد.

خلاصه خدمات ارائه شده در این بخش

  • استرس اکوکاردیوگرافی
  • اکوی ترانس توراسیک (معمولی)، 2 بعدی و 3 بعدی
  • اکو از طریق مری TEE(وازوفاژیال)
  • اکوی بافتی یا داپلر(TDI)
  • اکو در بیماری های مادرزادی
  • اکو با کنتراست
  • تست ورزش

 

نحوه پذیرش بیماران :

خدمات اکوکاردیوگرافی همه روزه برای بیماران بستری و سرپایی انجام می شود. نوبت دهی برای مراجعین سرپایی به صورت تلفنی می باشد.

شماره تماس : 04136555762 و 04136551222

اکوکاردیوگرافی چیست ؟

اکوکاردیوگرافی عبارت است از یک آزمون (تست) غیر تهاجمی که از امواج صدا (صوتی) برای ایجاد و دریافت تصویرهای متحرکی از قلب استفاده می کند. تصویر بدست آمده از این فرآیند نشان دهنده اندازه و ساختار قلب بیماران می باشد. همچنین تفاسیر بدست امده از این آزمون نشان دهنده چگونگی عملکرد دهلیزها و دریچه های قلب بیمار می باشد.

طی فرآیند اکوکاردیوگرافی نواحی از قلب (ماهیچه ها) که ممکن است به علت جریان خون ضعیف و یا تضعیف در اثر حمله های قلبی پیشین، انقباضات مناسبی ندارند مشخص می شود. همچنین توسط اکوکاردیوگرافی لخته های خونی محتمل موجود داخل قلب، آب جمع شده در اطراف قلب و نیز مشکلات موجود در آئورت نیز تشخیص داده می شود.

چه بیمارانی به اکوکاردیوگرافی نیاز دارند ؟

ممکن است در صورتی که شما برخی از علائم و نشانه های مشکلات قلبی زیر را داشته باشید، پزشک شما را به یک متخصص اکوکاردیوگرافی ارجاع دهد :

برای مثال تنگی نفس و یا ورم پاها نشانه هایی از عدم عملکرد مناسب قلب می باشد و یا ممکن است قلب شما نتواند به اندازه کافی و مناسبی خون غنی از اکسیژن را در بدن شما به جریاد درآورده و نیاز بدن شما را برطرف کند.

همچنین اکو به پزشک معالج شما کمک می کند تا دلیل تپش های (صداهای) غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

علاوه بر اینها دکتر شما می تواند با استفاده از اکو به موارد زیر پی ببرد :

اندازه قلب شما :ممکن است اندازه قلب شما در نتیجه فشارخون بالا مزمن و یا مشکلات دریچه ای بزرگتر از حد عادی باشد. با استفاده از اکوکاردیوگرافی میتوان افزایش ضخامت دیواره های بطن های قلب را تشخیص داد. دلیل افزایش ضخامت دیواره های قلب ممکن است به علت مشکلات قلبی مادرزادی، مشکلات دریچه ای قلب و یا فشار خون بالا باشد.

ماهیچه های قلبی که پمپاژ مناسبی ندارند :آسیب های ناشی از حمله قلبی ممکن است باعث تضعیف ماهیچه های قلبی شود. همچنین ممکن است ضعف ماهیچه های قلب نمودی از مشکلات عروق قلبی باشد.

مشکلات دریچه ای قلب :توسط اکو می توان تشخیص داد که آیا تمامی دریچه های قلب شما عملکرد خوبی دارند یا نه و این که به صورت طبیعی و سالم باز و بسته می شود.

مشکلات ساختاری قلب :با انجام اکوکاردیوگرافی میتوان مشکلات مادرزادی قلب مثل وجود سوراخ در قلب را تشخیص داد.

هرگونه لخته خونی و یا تومور :در صورتی که شما قبلاً سکته کرده باشید، بهتر است با انجام اکوکاردیوگرافی احتمال وجود هرگونه لخته و یا تومور را که ممکن است عامل سکته باشد را بررسی کنید.

انواع مختلف اکو

همواره انواع مختلفی از اکوکاردیوگرافی وجود دارد که از امواج صوتی برای ایجاد تصویر متحرک از قلب بیمار استفاده می کند. علی رغم عکس برداری توسط اشعه ایکس، هیچ گونه تشعشع ندارد.

  • اکوی ترانس توراسیک (معمولی) :این نوع از اکو معمولی ترین و رایج ترین نوی اکوی موجود می باشد که هیچ گونه دردی نداشته و غیر تهاجمی است. طی انجام این اکو یک دستگاه بنام ترنسدیوسر (تراگردان) روی قفسه سینه شما قرار گرفته و امواج صوتی خاصی به نام امواج امواج اولتراسونی (فراصوتی) از طریق آن به قلب شما فرستاده می شود.
  • استرس اکوکاردیوگرافی :این نوع از اکوکاردیوگرافی بعنوان بخشی از آزمون استرس (حساسیت) انجام می شود. طی این فرآیند ضربان قلب شما با استفاده از تست ورزش و یا تزریق دارو بالا برده شده و تپش قلب شما افزایش می یابد. یک متخصص از اکو برای تصویربرداری از قلب شما و بعد از ورزش و یا طی تزریق دارو استفاده می کند.
    اکو از طریق مری (اکوی ترانس وازوفاژیال) TEE(Transesophageal Echocardiography):ممکن است بخشی از آئورت شما و یا سایر بخشهای قلبتان طی اکوی استاندارد ترانس توراسیک دیده نشود، که در این صورت برای تشخیص بهتر پزشک معالج برای شما اکو از طریق مری را تجویز خواهد کرد. طی این اکو، ترنسدیوسر (تراگردان) به یک لوله ی انعطاف پذیر متصل شده است که این لوله (با ضخامت کم) از طریق دهان بیمار وارد مری بیمار می شود. این فرآیند به متخصص اکو اجازه می دهد تصاویر بهتری از قلب شما را بگیرد که جزئیات زیاد و دقیق تری را به نمایش می گذارد.
  • اکوکاردیوگرافی داپلر بافتی (TDI) :این نوع اکو یک تکنولوژی فراصوتی و گونه ای از اکو برای اندازه گیری سرعت ماهیچه های و حرکات قلبی (مایوکاردی) در بازه ی بین یک یا دو تپش می باشد. از این نوع اکوکاردیوگرافی یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد سیستولی و دیاستولی بافت میوکارد قلب استفاده می شود. از اکوی بافتی برای پیش آگاهی از بیماری های قلب از جمله نارسایی قلبی، آنفارکتوس حاد قلبی و فشارخون بالا استفاده می شود.
  • اکو همراه کنتراست (Contrast study) :اکو به همراه کنتراست یک تکنیک برای بهبود وضوح تصویر اکوکاردیوگرافی و بررسی دقیق تر جریان خون درون قلب می باشد. در این تست یک عامل بی ضرر (آب مقطر) به عنوان عامل کنتراست به درون جریان خون تزریق شده و با ورود آن به قلب راست مریض، امکان تشخیص و شناسایی سوراخ قلب (از راست به چپ) را می دهد.
  • اکو در بیماری های مادرزادی :قطع به یقین اکوکاردیوگرافی یکی از بهترین روش ها برای تشخیص در بیماران با مشکلات قلبی مادرزادی می باشد، که کامل ترین اطلاعات را در اختیار کاردیولوژیست ها قرار می دهد. از این اکو برای تصمیم گیری در جهت نیاز به عمل باز قلب مریض، بررسی عملکرد مناسب قلب و کاتتریزاسیون قلب استفاده می شود.
  • تست ورزش قلبی :در حالت عادی، تست ورزش شامل نوارهای قلبی ثبت شده برای اندازه گیری و بررسی فعالیت های الکتریکی قلب شما به هنگام ورزش روی یک تردمیل (پیاده روی) می شود. همچنین ممکن است اپراتور به هنگام تست ورزش میزان اکسیژن خون شما، فشارخون و یا ضربان قلب شما را تحت کنترل داشته باشد. با استفاده از تست ورزش میزان سلامت قلب شما و فعالیت آن طی فعالیت بدنی اندازه گیری می شود. برخی از مشکلات قلبی بیماران هنگامی که پمپاژ قلبی سریعتر باشد (به هنگام ورزش) به راحتی قابل تشخص است. از این تست برای تشخیص بیماری های ایسکمیک قلبی، مشکلات دریچه ای و یا سکته قلبی استفاده می شود.
  • نوع اکوکاردیوگرافی مورد نیاز به شرایط قلب بیمار و مقدار جزئیات مورد نیاز در تصاویر بدست آمده بستگی دارد، برای مثال، اگر محرک مشکل قلبی بیمار فعالیت بدنی باشد از او تست استرس اکو گرفته می شود، اما اکوکاردیوگرافی از طریق مری تصاویری با جزئیات بیشتر تولید می کند که بعنوان یکی از آزمایش های پیش از جراحی قلب استفاده می شود.

پزشکان این دپارتمان