مراقبت های کلی بعد از جراحی های ارتوپدی

بیمار محترم لطفا به نکات زیر توجه کامل نمائید :
جراحي انجام شده بر روي شما مي تواند سبب درد در يكي دو روز اول بعد از جراحي شود .
در صورت عدم كاهش درد، پس از بالا نگه داشتن عضو از سطح قلب و نيز خوردن مسکن تجویز  شده به پزشك خود مراجعه نمائيد .
احتمال تورم در محل جراحي  شده وجود دارد. بنابراين تا چندي روز پس از عمل بالا نگه داشتن عضو عمل شده بطور مكرر)روزانه چندي بار (از ايجاد و يا پيشرفت آن جلوگيري نمائيد .
اندامي كه عمل جراحي بر روي  آن انجام شده  را مرتباً ورزش دهيد و عضوي كه عمل جراحي بر روي انجام گرفته است با مشورت و توصيه پزشك خود و با رعايت محدودیت هاي پيشنهاد شده، حركت دهيد زيرا اينكار از بروز اختلال در سيستم گردش خون و ايجاد لخته در آن، به شدت جلوگيري مي نمايد.
برنامه پانسمان  زخم محل جراحي را مطابق دستور پزشك اجرا كنيد .
رژيم غذائي را مطابق با سابقه بيماري) مانند قند خون، فشار خون…) را رعايت نموده، رژيم غذائي متعادل با پروتئين كافي و ويتامين ها، براي التیام زخم را در نظر داشته  باشيد.
در صورتيكه پزشك به شما محدوديت در حركت را تجويز نموده و مجبور هستید براي مدتي طولاني در بستر باقي بمانيد، از مصرف شير بيش از حد خودداري نمائيد زيرا كلسيم خون را بالا برده و خطر تشكيل سنگ كليه را افزايش مي دهد.
مصرف مايعات را فراموش نكنيد.
در صورت افزايش ضربان قلب بيش از ۱۰۰ عدد در دقيقه و نيز در صورت افزايش و يا نامنظم بودن تنفس به پزشك خود مراجعه نمائيد .
در صورتيكه به ميزان  طبيعي ادرار نمي كنيد به پزشك خود مراجعه نمائيد.
ورزشهاي عضلات مچ و ساق پا را در ساعات بيداري هر يك ساعت يكبار انجام دهيد تا گردش خون را بهبود بخشد .
بيماران پير خصوصاً آنهائي كه بدون كمك قادر به حركت نیستند در صورت باقي ماندن در  بستر به مدت طولاني، شانس بروز زخم بستر  دارند لذا با تغيير وضعيت دادن  هر يك ساعت يكبار از بروز هر گونه زخم ها جلوگيري نمائيد . لازم به توضيح است كه سوء تغذيه نيز به ايجاد اي نوع زختم ها كمك مي كند
با رعايت بهداشت پوست، خصوصا در نواحي تحت فشار )باسن، پاشنه پا، كتف، پشت سر  و …) از ايجاد شكنندگي پوست جلوگيري نمائيد. این  كار را با تغيير وضعيت دادن  به بدن بيمار، تشويق به حركت دادن توسط خود بيمار )با رعايت محدوديت هاي پيشنهادي از سوي پزشك) شستشو و خشك كرد و سپس استفاده از نرم كننده ها قابل اجرا می باشد
بيماران بعد از عمل جراحي ارتوپدي معمولا از حركت مي ترسند. ليك بيمار ان  بايد بدانند كه حركت در محدوده توصيه شده از سوي پزشك براي آنان بسیار مفيد است . لذا حركت توسط خود بيمار و يا با كمك همراها ن وي بايد جدي گرفته شود .
خوب شدن زخم محل جراحي و از بين رفتن التهاب دليل بر جوش خوردن استخوا ن نیست. زيرا استخوان به مدت طولاني تري براي جوش خوردن نياز دارد. ثانياً وسائل بكار گرفته شده در عمل جراحي شما بگونه اي طراحي نشده اند كه بتوانند وزن بدن شما) پس از اعمال جراحي بر روي پا ( و يا وزن اجسام سنگين) پس از اعمال جراحي بر روي دست و يا پا (را تحمل نمايند. بنابراين در صورت فشار زياد ممکن است خم شوند، شل شوند و يا بشكنند لذا از فشار آوردن بيش از حد بر روي اندام عمل شده تا جوش خوردن كامل استخوان كه متعاقباً از سوي پزشك) در درمانگاه (به شما ابلاغ مي گردد خودداري فرمائيد.
برنامه فيزيوتراپي تجويز شده از سوي پزشك راجدي بگيريد.
شما باستی به مرور  زمان و زير نظر پزشك مربوطه فعاليت هاي خود را در محدوديت هاي پيشنهادي از سر بگيريد و هيچگاه با ازبین رفتن درد محدودیت های پیشنهادی را بیهوده تلقی نکنید.
به راهنمایی افرادی که در این فن تخصص ندارند توجه ننمایید.
سعی کنیدبعد از عمل جراحی نفس عمیق بکشیده و سرفه نماییدزیرا این کار موجب میشود از بروز مشکلات تفسی در شما جلوگیری شود.
سعی کنید جهت جلوگیری از احتباس ادراری پس از عمل هر ۳ تا ۴ ساعت  یکبار خود را به ادرار کردن وادار نمایید.
عفونت يكي از خطرات جدي پس از هر گونه عمل مي باشد لذا در صورت بروز هر يك از علائم زير به پزشك خود مراجعه نمائيد:
 تب – لرز
 قرمزي ، حكاسيت و تورم در ناحيه عمل تعريق شديد
 افزايش ضربا قلب
 بي قراري ، تحريك پذيري
 حركت توام با درد
داروهاي تجويز شده از سوي پزشك را به درستي و با رعايت برنامه پيشنهادي مصرف نمائيد.
به اوقات پيشنهادي جهت معاينه مجدد در درمانگاه توجه كامل نمائيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *